Mitt Paradis

Idag har jag packat, packat, sytt, kört runt på byggda och plockat upp varor, ätit lunch hos mamma och pappa, kollat en sväng i husvagnen och en sväng i garaget, handlat lite lätt inför veckan som kommer (man får ju inte plats med jättemycket i en husvagn) och ändå hunnit se en film. Det har verkligen varit fullt ös i drygt tolv timmar.

Varför då då? Jo för på måndag bär det av till Ransäter! Mitt paradis på jorden. En vecka utan tv, tidningar, datorer och mobilen fungerar mest som klocka eller kamera. Det är som en helt egen liten planet. Bästa veckan på hela året.

Vår plats vid älven. Väns bild.

Den veckan vi åker dit anordnas Bälgspel vid Landsvägskanten. Ungefär 50 000 - 60 000 människor åker dit för att spela, dansa, sjunga och ha roligt tillsammans. I år är det min elfte gång alltså tio år sedan jag var där första gången. Och varje år längtar man lika mycket.

Förra årets hem vid älven. Väns bild.

För mig är den veckan som terapi. Gå barfota i gräset och höra ljudet från älven och korna som betar på andra sidan. Att höra så mycket livemusik att man inte ens funderar att slå på musik från telefonen. Dansa dig så svettig att man undrar om man inte kommer smälta till endast en pöl på golvet. Tragla på det där durspelet så att man kanske lär sig en bit eller två. Man är i nuet och njuter för fullt. Inget annat spelar någon roll. Jag älskar det.

Vart är ditt paradis? Vart trivs du som bäst?
Dansa - Familj - Fint väder - Musik - Ransäter - Sverige - balans - dragspel - fina vänner - förväntan - glädjetårar - hälsa - hälsosamt - klarälven - måbra - naturen - sommar - välmående - älskad