Min 25-årsdag

Den 2:e Januari fyllde jag 25 år. Halvvägs till 50. Jag hade länge drömt om en stor fest där jag skulle hyra lokal, kökspersonal och mat och tårta till alla så alla underbara människor jag har runt mig skulle kunna vara med. När jag hade börjat plugga så in såg jag att den kommer inte att bli av budgeten håller inte för en stor 25årsfest. Efter mycket velande bestämde jag mig för att fira hemma hos mina föräldrar och köra på ett "helt vanligt kalas" a la min barndom (är den över nu!?). Det skulle bli pappas lasange och tårtor som mamma bakat.

Då släpper min sambo hemligheten om att han har planerat att vi (jag och han) ska iväg och göra nånting på kvällen när jag fyller år. Som det kontroll-freak jag är... kanske är att ta i men kontrollbehov har jag, så har jag först lite svårt att ta emot informationen.. och börjar genast undra vad som är planerat och varför? Vad/vart skulle vara roligare än mitt kalas? Alltid älskat att ha människor runt mig, som jag tycker om och som tycker om mig tillbaka, gärna många samtidigt. Det blir bestämt att kalaset flyttas fram så att vi ska kunna åka iväg på kvällen. Tänker ju att min sambo måste kokat ihop något roligt när det ändå är min födelsedag. Jag skulle bli glad om han kidnappar mig för att vi ska slänga på oss myskläder, poppar popcorn,sitta i soffa och se på film hela kvällen ändå. Dock känner jag mig väldigt besviken för att jag vet några kompisar som nu inte kan komma då de jobbar osv under dagen.
 
Jag är självklart väldigt nyfiken på vad som ska hända och vad vi ska vara och ställer många frågor men får bara tvetydiga svar som betyder att vi både ska vara ute och inne och hemma och borta osv... Jag försöker släppa tanken och fokuserar på kalas och nyårsfirande som vi även det hade hemma hos oss. På nyårsdagen åker jag hem till mamma och pappa för att kunna hjälpa till så mycket jag kan med förberedelserna för kalaset. Den stora dagen kommer och kalaset börjar och det kommer ca 45 personer och firar mig. Tack så mycket!
 
Överraskningen
Klockan 19:00 var det dags att åka och vi åker tillbaka mot Borås. Jag ställer fler fårgor men får inte några riktiga svar. Till slut frågar jag om det bara är jag och M som ska göra nånting ihop eller om det är någon annan som vi känner som är med på detta med. Får till svar att "Det är bara jag och du. Om det är någon annan där som vi känner så är det bara ett sammanträffande och inget som är planerat. Och detta köper jag rakt av. Känns skönt att det bara ska vara vi två och nervositeten stillar sig lite. Vi bestämmer oss för att åka hem och lämna och eventuellt hämta andra saker. Vi kommer in i hallen, tänder lampan i taket och sätter ner väskorna.
"Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva...." hörs in ifrån lägenheten. Ljuset tänds och där står 10-15 stycken av våra närmaste vänner.Ser även att de vänner som inte kunde fira mig på dagen nu står i vår lägenhet och ler emot mig. Jag kan inte riktigt förstå att de är där allihopa. Ska de fira mig nu? Vad händer? En vän kommer fram till mig och jag får en riktigt stor kram och jag gråter av glädje när jag kramar henne - jag är så rörd och helt tagen.
 
Det kommer fram att det är min lillasyster och sambo som fixat detta ihop i ca två månader och utan att jag fått reda på nånting. Tänk att man kan bli så lurad och "för bakom ljuset" av två personer som står en så nära? Så underbart fint av dem tycker jag! Tack så väldigt mycket för en underbar födelsedag! Den vännen som jag haft längst höll även ett tal som var så otroligt fint. Ger er en liten sneakpeek längre ner, tänkte även rama in det evetuellt. Bättre än alla "Carpe Diem" "Live Laugh Love" citat som alla har på väggen... tycker jag!
Tänkte avsluta med bilder på presenterna jag fick. Är så tacksam! Så väldigt fint! Tack!
 
 
Från talet:
"Jag har fått se dig ”växa upp” från en blyg tystlåten Malin till en Malin som vet vad hon vill, tar för sig och skapar sin egen lycka. Jag är både stolt och imponerad av hur mycket du har åstadkommit över dessa drygt tio år."
Man får verkligen leta efter någon som bryr sig så mycket om andra människor, även de som Malin själv inte känner så bra. Så mycket omtanke och ömhet som Malin ger till alla. Du har nu även hittat kärleken i ditt liv och ingen kan vara lyckligare än jag. Och jag vet att vart vi än befinner oss i livet, så kommer jag alltid att ha Min Malin där för mig."
25 - 25årsdag - födelsedag - glädjetårar