Hon har tagit sitt sista andetag

Det var ingen dröm. Jag vaknar upp till en verklighet utan dig. Jag saknar dig så mycket.
Du kom ihåg allas namn, om man gick i skolan eller om man jobbade, om man hade flyttat igen eller hade varit på bröllop nyss. Trots att du knappt såg nånting så kom du ändå ihåg och pratade och lyssnade gärna. Tänk... igår på sjukhuset så samlades 29 personer vid din sida. Barn med respektive och barnbarn. Då saknades ändå några.
 
Kortet jag gav till dig på Morsdag. Jag kunde inte ta med blommor till sjukhuset.
På kortets baksida hade jag skrivit: Till världens bästa Mormor, istället för riktigta blommor. Kram Malin
Min moster sa att hon inte tänkt på att ta med sig någonting så jag bestämde att kortet var från alla.
 
Tack för att du gett oss en så stor familj. Jag har alltid älskat att vi är så många. Du har burit fram åtta syskon varav min mamma är den äldsta. På åtta år från 1987 till 1995 föddes det 15 barnbarn till dig. Femton. Vi blev ett helt eget kompisgäng och jag känner att mina kusiner är som extra syskon. Det är en del till att jag alltid känt mig stark och aldrig riktigt behövt bry mig om vad folk i skolan har tyckt. Om jag tyckte att någon gjorde fel och jag inte ville vara en del av det så vände jag helt enkelt och kunde vara själv den rasten. För jag visste att det fanns andra som höll med mig och tyckte att jag gjorde rätt som inte bara hängde på. Förutom dessa femton fick vi även två till kusiner några år senare och har vi ju faktiskt ytterliggare tre kusnier som hängde med sen innan. Som jag alltid har älskat så mycket.
 
Jag kommer ihåg mornarna när man hade sovit över hos er, man tassade ner i sitt nattlinne och fick oboy och skogholmslimpa med skinka på. Och vi bakade alltid något sockerkaka, bröd, bullar, schackrutor, sylviakaka... det fanns mycket att välja på. Så vid hemkunskapen kommer jag ihåg att jag fick beröm när det var dags för bröd eller bullbak, jag visste ju redan hur en deg kändes och såg ut när det var tillräckligt med mjöl i degen. Eller korvgrillning på vintrarna och alla pulka-turer i er backe vid huset. Så många härliga minnen.
Jag har så mycket att tacka dig för. Vi är många som saknar dig.
 
 En dikt jag hittade en gång strax efter min Farfar gått bort, Dock har ajg valt att ta bort några rader.
Här är orginalet och här översatt till svenska.
Död - Familj - Family - Jag saknar dig - Kusiner - Mormor - Sälkt - sorg